Apparatene står der, men for alle som er lite treningsvante er det ikke like lett å vite hva man skal bruke dem til. Det er fortsatt mange av oss som ikke har hørt om «dips» og som tror «hamstring» handler om å samle.

Strikktrikset

Tufteparkens ressurspersoner, det vil si de som bruker parken aktivt, som kan treningstipsene, som vet hvordan man kan bruke to stålrør og en strikk på ti ulike måter, stiller seg til disposisjon framover.

Sist torsdag møtte et halvt dusin damer for å lære. Ino Bjørnstad tok mange tips opp av hatten. Hva gjør du for eksempel når du ikke er sterk nok til å heve kroppen ved hjelp av armene, opp og ned mens du holder i to stålbøyler?

Du kan selvfølgelig gi opp og gå hjem. Men har du først bestemt deg for å trene kan du like gjerne prøve en strikk. Den hjelper deg opp, og plutselig klarer du mer enn du tror.

Vil lære

Damene som stilte i Tufteparken sist torsdag er egentlig de som har dratt sommerens treningstips i gang.

De vil ikke ha navnene sine i avisa, men forteller gladelig at de er en gjeng som heller er ute på tur enn inne med kaffekoppen, en aktiv syklubb. De har nylig startet og går gjerne tur i terrenget. Nå vil de trene styrke også. Og så ba de entusiastene i Tufteparken om veiledning.

- De kom oss i forkjøpet i år, sier Kjerstin Møllebakken som er med blant ressurspersonene, og naturligvis fornøyd over at folk spør om råd på eget initiativ.

- Vi hadde et liknende opplegg i fjor, og vi skal fortsette flere ganger i sommer, men vi har ikke satt opp datoer ennå. Følg med på Tufteparkens facebook-side.

Hun forteller at det etterhvert er flere grupper av venner, naboer og andre som bruker parken. Da blir det kanskje mange etterhvert som kan vise andre hvordan det er lurt å bruke parken til å trene riktig.