Bikinifitness er en lettvariant av Bodyfitness og for utøverne som ikke ønsker å legge på seg i noen særlig grad av muskulatur. Bikinifitness ble offisielt godkjent som ny sportsdisiplin i 2010 og har siden rekruttert flere til deltakelse i utlandet.

Tips fra kompis

For Maya, som opprinnelig er fra Pasvik, var det en kompis som tipset henne om sporten.

- Han slengte ut tipset, men trodde ikke jeg beit på. Jeg syntes det hørtes spennende ut og siden har jeg satset. Nå har jeg også trent ett år for å være med i konkurranser, sier Maya.

30-åringen har likevel trent siden hun var 17. Fjerdeplassen i Sandefjord Open smakte godt.

- Jeg deltok også i Oslo Grand Prix, men her ble jeg uplassert. Tilbakemeldingen var at jeg hadde litt for harde muskler. Du skal være godt trent, men ikke for godt heller, sier Maya, som vi treffer tidlig onsdag morgen på Trimmen i Kirkenes. Her har hun lagt ned mange treningstimer.

Bikinifitness har tre klasser; pluss og minus 163 centimeter og pluss 168 centimeter. Maya deltar i minus 163. Konkurransen består av såkalte kvartvendinger på scenen under forbedømmingen, mens finalerunden har momentene T-walk og kvartvendinger. En hånd skal holdes på hoften i line up og ben krysses når de står med ryggen til dommerne. Deltakeren stiller i en todelt bikini med lav skjæring i valgfri farge og mønster. Det er forventet at en naturlig og sunn farge skal være en del av framtoningen.

Proporsjon

Dommerne dømmer i forhold til proporsjon, symmetri, balanse, form og hudtone. Både ansikt og hår skal tas med i vurderingen og atletens evne til å presentere seg selv med sikkerhet og eleganse skal ses på som en del av helheten. Kroppen skal framstå som fast med en redusert fettprosent, men allikevel ikke bidra til å understreke muskelseparasjoner. En fysikk som er for muskulær, for hard eller for bløt skal det trekkes for. Huden skal ha en ren framtoning og makeup, hår og ansikt skal supplere den «totale pakken».

- Det var det som felte meg i Oslo. Men nå er jeg klar og vet hva jeg skal trene på. Jeg kommer til å ligge på rundt fire treninger i uka i tiden som kommer og noe mer når det nærmer seg konkurranse.

Tollaksen er også opptatt av hva hun spiser.

- Jeg spiser ingen blandingsprodukter, kun fileter, kjøtt, fisk, ris og poteter. Og en god del shaker. Det må jeg for å få i meg nok proteiner. Shakene er ikke farlig selv om mange tror det.

Godt miljø

Selv om Maya er den eneste som bedriver sporten i Sør-Varanger, så møter hun et godt miljø på treningsstudioet Trimmen.

- Lederen, Kurt Nilsen, har vært helt fantastisk og hjulpet meg. Flere og flere trener her og treningsmiljøet er i utvikling.

Maya tar fullstendig avstand fra doping.

- Det verste jeg tar er koffein og Red Bull. Nilsen og Trimmen driver et godt antidopingarbeide og studioet har nå en kontrakt som gir dem adgang til samtale med de som trener her. I tillegg har jeg også fått meget god oppfølging av teamet mitt, Harald´s gym i Oslo, sier Tollaksen, som til daglig jobber som lærer ved Bjørnevatn skole.

- Nei, ikke noe ekstra. Noen reagerte i begynnelsen da jeg hadde med meg ekstra matboks i stedet for å spise bestemors vafler på familiesammenkomster.

Til høsten er det NM og Norway Open som gjelder for Maya. Og kanskje en konkurranse utenfor Norge.

- Men da må jeg første kvalifisere meg, sier hun og legger flere kilosvekter på vektstanga, sier hun.