Disse E-jetene skal ha relativt lavt CO2-utslipp og lite støy.

Hvert av flyene får 114 seter, mer enn dagens Dash 8-propellfly, og gir mulighet for lengre flyvninger. De skal brukes til å videreutvikle flytilbudet til Widerøe.

- Ved å tilby flytypen vil Widerøe også være en attraktiv underleverandør til andre flyselskap som i utstrakt grad leier inn mindre fly på enkelte strekninger, nevner selskapet i en pressemelding.

Flyene leveres neste år. Selskapet har i tillegg fått opsjon på tolv fly til. Selskapet sier imidlertid ikke noe om hvilke ruter flyene vil fly, heller ikke nøyaktig når de settes i drift.

- Flytypen kan eksempelvis operere på de samme rutene som det største flyet vårt i dag tar. Q-400 med 78 seter drar blant annet mellom Bergen og Tromsø, forteller informasjonssjef Catharina Solli. Hun påpeker at de ikke ønsker å konkurrere med SAS eller Norwegian sine ruter.