– Harry Kristensen hadde hørt at Renault søkte etter forhandlere i Finnmark. Hvorfor ikke, sa jeg, og så var vi i gang, sier Ernst Johansen.

Ernst Johansen er 75 år, og har pensjonert seg for lenge siden. Men han klarer ikke holde seg unna bedriften han har bygget opp, selv om sønnen Terje har overtatt som daglig leder.
De to andre sønnene, Tom og Truls, har også sitt arbeid på Sandnes Auto, så det er nærmest en familiebedrift.

Hadde brakke

– Det var Harry som hadde lest at Renault søkte etter forhandlerei Finnmark. Det var jo nesten et ukjent merke på den tida, men vi bestemte oss for å prøve. Jeg hadde jobbet på Bilco som kundemottaker og kjente litt til bransjen, forteller Ernst.
– Harry hadde lokalet, den røde brakka som enda står på Sandnes, bak den gamle Nostebutikken. Plutselig var vi i gang. Den første bilen solgte vi til Sverre Sandstrand. Han var veioppsynsmann i Tana, sier han videre.

Vokste

De to drev firmaet godt, og måtte snart utvide. Med seg hadde de folk som Willy Bangsund, som kom sørfra og var opplært på Renault, Ragnar Martinsen, som var verksmester, og Svenn Ingolft Kofoed.
I 1971 begynte de å bygge på Hesseng, der butikken og verkstedet fremdeles står. Men selv om det var et mye mindre bygg enn i dag, det har blitt bygget ut tre ganger, måtte det fylles mye stein i Sandnesvannet for at tomta skulle bli stor nok.
– Dauphine og 8 var ganske populære Renault-modeller på 60-tallet. Ut over 70-tallet kom 6 og 5, og etterhvert mange modeller. Ei stund solgte vi også Lada og etterhvert begynte vi å leie ut biler gjennom Avis. Vi er faktisk den bedriften i Norge som har vært Avis-utleier lengst sammenhengende, 43 år i år, forteller Johansen.

Liten i 1967

Renault var ikke blant de mest solgte bilene i Norge i 1967. Det franske bilmerket var faktisk blant de minst solgte bilene det året Sandnes Auto ble etablert. Det var Volkswagens «Boble» som lå på topp blant de 65 181 bilene som ble solgt her i landet for 50 år siden. På andreplass lå Ford Cortina, på tredje Volvo Amazon, mens den nye 140-serien fra svenskene gikk rett inn på topp ti-lista.
Renault solgte imidlertid bedre og bedre med årene og modellene 8 og 16 ble man etterhvert vant til å se på norske veier.

Toyota

De første Toyota-ene kom til Norge i 1963, og var også et relativt lite bilmerke i mange år. Utover 70-tallet ble bilene mer og mer populære, med modeller som Crown, Corona, Corolla og Mark II.
På 80-tallet kom de første forhjulsdrevne modellene til Toyota og bilene ble svært populære, spesielt Corolla og Carina. Da Camry kom med forhjulsdrift ble det virkelig fart i salget og i 1986 satte Toyota salgsrekord med 27 500 biler.
Året etter ble Toyota Norges mest solgte bil.

Tilbake til start

– Jeg startet som visergutt, og slutter som visergutt. Jeg klarer ikke holde meg borte fra jobben, ler Ernst Johansen
I det nye og moderne nybygget til Sandnes Auto har man fått alt på en flate. Store luftige lokaler med store glassruter, store utstillingsrom og kundemottak som er lyse og trivelige.
– I andre etasje er det mest lager og skrot. Guttene har fått seg et trimrom her, og jeg har beholdt det gamle kontoret mitt, forteller Ernst Johansen fornøyd. Veggene prydes blant annet av rader med plaketter for flest solgte biler, 19 stykker.

Lada til Russland

– Hvor mange biler jeg har solgt totalt? Det har jeg ikke tall på nøyaktig, men jeg vil tro rundt 5 000. Kanskje halvt om halvt nye og brukte biler, forteller han.
Johansen ble rikskjent da han tidlig på 90-tallet begynte å selge Lada til russere etter at Sovjet hadde falt og grensene ble åpnet.
– Det var jo fremdeles lang ventetid på å få seg en Lada i Russland, og her til lands var det mange brukte biler. Så da var det ikke så vanskelig å se at det var et marked. Vi solgte mange Ladaer, forteller han.

Rød ble gul

Kontakten med Russland gjorde også at det ble forsøkt å sette opp et verksted i Nikel.
– Vi sendte over en Lada stasjonsvogn som hadde skader i dørene og en bulk i bakluka. De skulle rette opp og lakkere bilen, og så skulle vi vurdere arbeidet etterpå, forteller Johansen.
Han var i Nikel og leverte bilen og ble enig om at jobben skulle koste 3 800 rubler. På den tiden fikk man 850 rubler for 100 kroner. Man kunne ikke kjøre til Murmansk den gangen så mannen fra Nikel tok toget for å kjøpe lakk.
– Da jeg leverte bilen var den rød og da jeg fikk den tilbake var den okergul, de hadde ikke rød lakk. Og i mellomtiden hadde rubelen falt så hele jobben kom på 214 kroner, ler han.
Det ble ikke noe av Nikel-planene, men i et par år drev han Toyota-verksted i Murmansk.

Liten krise

– Vi har vært tålmodige og bygget opp bedriften jevnt og trutt. Det har aldri vært noen livsfarlige nedturer, det svinger litt opp og ned ettersom forskjellige modeller er mer eller mindre populære. For eksempel da Hiace gikk ut av markedet, da hadde vi ikke varebiler før Proace kom, og det merket vi godt, sier han.
- Den aller største trøkken vi fikk var da Renault plutselig slo seg sammen med Volvo og alle Renault-forhandlerne plutselig stod uten avtaler. Dette var vel i 1979-80 og vi stod midt oppe i stor utbygging, og da var det litt krise. Heldigvis fikk vi etablert kontakt med Toyota, og det har vi aldri angret på, forteller Johansen.

Framtiden

I tillegg til å være Toyota-forhandler og verksted, har de solgt snøskutere og campingvogner, og de siste årene solgt og leid ut bobiler.
Ernst Johansen tror nok framtiden er elektrisk, selv om Toyota bare har satset på hybridbiler i Norge.
– I USA selger de elektriske biler, og de jobbet jo sammen med Tesla, så jeg tror nok de har tanker om det her til lands også, sier han.
– Vi får se om det kommer i min levetid, ler han.

Sandnes Auto AS

Nøkkeltall fra 2015-regnskapet (2014-tall i parentes).
Driftsinntekter: 44,9 millioner kroner (50,5 mill. kr.)
Driftsresultat: 1,1 million kroner
Resultat før skatt: 701.000 kroner (921.000 kroner)
Egenkapitalandel: 30,6 prosent (29,7 prosent)
22 ansatte.
Tom Johansen, Truls Johansen, Terje Johansen, Mette Johansen og Marit Johansen eier hver sin femdel av selskapet, 5499 aksjer hver.
Ernst Johansen eier i dag symbolske tre aksjer.