Norterminal og Tschudi Kirkenes vil løfte kommunen inn i framtiden», er Norterminals ambisiøse og litt klisjeaktige tittel på pressemeldingen om nytt forslag til ny stamnetthavn.

Selv mener Nordterminal at forslaget vil muliggjøre et mer levende bymiljø med muligheter blant annet for boligområder, friområder og tilretteleggering for en økt interesse for Kirkenes. I en pressemelding fra selskapet heter det at forslaget er et totalkonsept der samme infrastrukturinvestering (vei, strøm og vann) stegvis kan forlenges og gjenbrukes for industriell ekspansjon og gjøre kommunen konkurransedyktig på infrastrukturkostnader i framtiden.

Trinnvis utvikling

- Vi ønsker at Sør-Varanger kommune deltar på en trinnvis utvikling av industriområdet på Kila via nye havnearealer i Leirpollen med stamnett-terminal funksjoner og til en oljeterminal på Gamneset.  Et sammenhengende totalkonsept og planpakke for infrastruktur mot de industriene man satser på vil komme. Dette vil sikre at kommunens og statens infrastrukturinvesteringer vil kunne nyttes til flere sannsynlige prosjekter fremover, ikke bare til en mulig stamnetthavn. Med utbyggingen av industriområdet på Kila vil det frigjøres sentrumsnære industriområder som kan benyttes til å etablere et mer levende sentrum - et aktivt bymiljø med muligheter for boligområder, studiemiljø og annen utvikling. Omdisponeringen av områder i og nær sentrum som i dag er øremerket lett industrivirksomhet vil bidra til at Kirkenes kan tilby flere og bedre muligheter for en økende turiststrøm, sier operasjonsleder Tarjei Sirma-Tellefsen i Norterminal i en pressemelding.

Ved å flytte industrien ut av sentrum til et nærliggende område, sikrer man ifølge Norterminal også at Kirkenes forblir sentrum for handel og aktivitet.

- Jacob Stolt-Nielsen og Felix H. Tschudi ønsker å bidra aktivt til å generere aktivitet i Kirkenes nå. En tidlig utbygging av industriområdet på Kila vil generere viktig aktivitet i bygg- og anleggsbransjen etter at sykehuset ferdigstilles. Vi tror og satser på en framtid i olje og gass for Kirkenes-regionen, men vi tror at også andre næringer vil kunne bidra positivt før olje og gass utviklingen virkelig starter. En ny start i gruven må for eksempel kunne påregnes og bidra vesentlig til det lokale næringslivet igjen, heter det i pressemeldingen.

Kystaktivitet

Mange har tatt til orde for manglede kapasitet på områder og kai i Kirkenes.

- Det foregår allerede stor aktivitet utenfor kysten av Norge som Kirkenes ikke får en del av på grunn av denne manglede egnede kapasiteten. For å være et godt supplement til gods som går til Murmansk og videre østover må Kirkenes ta steget inn i framtiden nå - ikke om ti år.  Det å vente på kontrakter med store aktører før man kan forplikte seg til utbygging av havne- og industriområder i Sør-Varanger risikerer at ingen aktivitet blir skapt fordi andre kan tilby alternativer som allerede eksisterer og er tilstrekkelige om ikke like gode som planene i Kirkenes, sier Sirma-Tellefsen.

Norterminal AS har løpende kontakt med russiske oljeselskaper og deres internasjonale leverandørselskaper og mener at det er det russiske markedet som vil være utløsende for behovet for en rask avklaring av nye nødvendige havnearealer.

Leirpollen

Norterminal mener at en samlokalisering av stamnetterminal-funksjoner i et nytt havneområde i Leirpollen vil være en stor fordel dersom Sør- Varanger ønsker å ta del i den utvikling som allerede er igang.

- Den gjentagende beskjeden fra russiske selskaper og internasjonale leverandører til russisk industri er at dersom Kirkenes skal ha verdi for den russiske olje- og gasssektoren, og som en komplementær «støttehavn» for Murmansk, så vil dette kun kunne realiseres ved at Kirkenes evner å realisere sine nye havnearealer og fasiliteter før Murmansk ferdigstiller sine ambisiøse utviklingsplaner, sier Sirma-Tellefsen.

Norterminal AS arbeider for å sikre kontrakter for å bygge en omlastningsterminal for olje og gass for den antatte økende produksjonen fra Barentshavet og arktiske strøk, samt en ny havn for å betjene logistikken til offshoreprosjekter i Arktis. 

Infrastruktur

Norterminals visjon er ifølge pressemeldingen å etablere en regional terminal- og havneinfrastruktur som vil redusere logistikk-kostnadene til og fra Arktis på en miljøvennlig måte.  Norterminal estimerer at investeringene i en ny havn vil være på mellom 300 og 500 millioner kroner og kunne ferdigstilles i 2020-21, og at investeringene i en terminal vil være på mellom to og tre milliarder med ferdigstillelse i perioden 2021 - 2023.

- Prosjektene kan skape et mangfold av nye arbeidsplasser, og vil ha positive ringvirkninger i hele Øst-Finnmark, sier operasjonsleder Tarjei Sirma-Tellefsen ved Norterminal AS. Administrerende direktør Jacob B. Stolt-Nielsen kommer til Kirkenes torsdag 9. mars. Stamnetthavn og selskapets forslag til dette vil helt sikkert være blant temaene han da skal diskutere med ledelsen i Sør-Varanger kommune.