Planprosessen har som ett av sine hovedmål å avklare hvilke to av tre veialternativer som kan bli med i videre utredninger. Forslagene er vestre-, midtre- eller østre trasé.

Dersom vestre alternativ velges, vil den gå tvers over etablerte hytteområder og medføre erstatningskrav i Tusenvika. Det er ca. 16 fritidseiendommer fra Tusenvika til Makkskjæret, i hovedsak langs fjorden.

– Vi kommer ikke til å flytte på oss. Vi kommer til å kjempe for at det ikke velges en trase som går tvers over hyttene våre, uttalte en av flere engasjerte hyttenaboer som SVA snakket med i etterkant av informasjonsmøtet.

Håp om oktober

Prosjektets planleggingsleder fra Statens vegvesen, Barne Mjelde, fortalte at kommunestyret tidligst kan regne med å behandle planprogrammet i oktober.

– Det vil være på bakgrunn av innspillene fra berørte parter, vi vet når det er et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag. Innspillene vil derfor påvirke tidsplanen og gjennomføringen av prosjektet. sa Mjelde. Både prosjektledelsen og ordføreren er optimistisk med tanke på å bli ferdig med planprogrammet i god tid før nyttår.

Ingen plan B

Statens vegvesen tar alle kostnadene til detaljreguleringen, og er opptatt av å løse mandatet.

– Enkelt fortalt er vi i en tidlig fase, der vi nå skal lage en plan for planlegginga. Vi har fått en tydelig bestilling fra myndighetene. Det oppdraget skal vi løse, og det finnes ingen plan B for å skifte havneområde, var planleggingsleder Mjelde klar i talen.

Engasjement

Flere i salen var engasjert, særlig i spørsmål knyttet til kostnader for havna, totalt arealbruk på land og sjø, og videre fremdrift i utbyggingsfasen med private aktører.

– Det vil gjøres bedre kalkyler, både når det gjelder arealbruken og kostnader for havna. Statens vegvesen tar kostnadene for atkomstveien. Havneutbyggingen må kommunen og private aktører som parter bli enige om i dialogen fremover, oppsummerte Mjelde.

Høringsfristen er 25. august, og alle innspill skal sendes inn til Statens vegvesen.

Opptatt av jernbanen

Konkurransen om hvem som får jernbane til Finland, engasjerer Sør-Varanger Utvikling i reguleringen av Høybukta-Vest.

lanprogrammet tar sikte på å utrede havneareal og atkomst fra E6. Sør-Varanger utvikling er tydelige på at jernbaneløsninger ikke må glemmes i bunken mellom sakspapirer. Leder i Sør-Varanger Utvikling, Kenneth Stålsett, minnet prosjektledelsen om tilsvarende planer i Skibotn, kan velges på bekostning av Sør-Varanger.

– Ett av våre konkurransefortrinn er at jernbaneprosjektet i Skibotn krever en kostnadskrevende tunnelløsning. Legger vi opp til samme kostnadsbilde med tunnel, også på Høybukta-Vest, kan vi avgrense våre egne muligheter, minnet SVU-lederen om engasjert under møtet.

Finland ønsker å utrede en jernbaneforbindelse mellom Finland og Norge.
Rovaniemi – Kirkenes er én av tre aktuelle traséalternativer.