Jo lenger kulda varer, jo travlere blir døgnene for folka i Kirkenes Bilutleie as. De driver redning for Falck, Viking og NAF.

- Så lenge det er kaldt en dag eller to berges folk, men når kulda varer som den har gjort nå, må de bruke bilen, og de må få start på den, sier Runar Pettersen.

Starttrøbbel

Han og Frank Bednarczyk har nesten ikke gjort noe annet den siste uka enn å kjøre rundt for å hjelpe folk. Telefonen ringer i ett.

De fleste trenger starthjelp. Batteriet er flatt.

- Noen har ikke motorvarmer montert, sier Pettersen.

- Folk som kommer langveisfra med bil har ikke alltid det. Og så er det de som har tatt sjansen og latt bilen stå på flyplassen. Der er det ikke motorvarmer. Så er det de som har tilleggsvarmer i bilen, for eksempel Webasto, som tapper startbatteriet når den står på for lenge.

Mange får de i gang igjen på stedet. Andre må fraktes innendørs og tines i garasjen. Biler med større dieselmotorer for eksempel, ifølge Pettersen.

- Vi bringer mange til verksted for tining også, sier han.

Flere ulykker

Runar Pettersen har jobbet i bergingsbransjen i 15 år. Det er ikke første vinteren kulda har skapt høysesong, selv om det er noen år siden nå.

- En vinter holdt kulda seg i en måned i strekk, husker han, og svarer på nok en telefon.

Imens forteller Frank Bednarczyk at gradestokken viste minus 37 da han var på en jobb i Pasvik her om dagen. Men han synes det går greit det også.

- Når det er så kaldt, blir det i tillegg flere utforkjøringer, supplerer Pettersen.

Litt gamle dekk blir stive i kulda og kjøreegenskapene deretter.

De noterte seg to utforkjøringer bare torsdag formiddag.

- Så har folk trøbbel med at de ikke kommer seg inn i bilene sine. Det er vanlig å starte bilen og la den gå en stund før man skal ut og kjøre. Og da har det hendt at låsemekanismen trøbler seg til i kulda, og nøkkelen står i tenningen i bilen.

De tunge

Sjøl holder de orden på to store bergingsbiler, som også kan slite i kulda.

- Maskineriet går tregere, sier Pettersen.

- Og vi bruker lengre tid på oppdragene.

Er det busser og lastebiler som får trøbbel, og det gjør de i minus 30, tar det også lenger tid enn småbilene.

- Det er ikke bare å hekte en buss på bergingsbilen. Det kan bli et slep som tar flere timer.

Tid går det også når de må frakte biler med trøbbel til merkeverksted, som ikke ligger i Sør-Varanger. De har kjørt til Vestre Jakobselv, og torsdag skulle en annen til Alta.

Når kulda slipper

Om kulda slipper taket i løpet av helga er usikkert, ifølge nettstedet yr.no. Det betyr i tilfelle roligere døgn for bergingsmannskapet. Eller jobb innendørs i hvert fall. For når «mildværet» kommer og telefonen roer seg, da venter alt papirarbeidet, inkludert alle regningene som skal sendes ut...