Kampanjen går fra 2. mai og ut september, og i den perioden vil det bli trukket to sykkelvinnere hver måned blant de som har meldt seg på. Kjerstin Møllebakken forteller om flere nyheter i år.

På stand

- For det første vil vi noen ganger ha stand ute og treffe folk som sykler eller går til jobben. Eller bruker rulleski, for den saks skyld. Hovedsaken er at man ikke bruker bil, men bruker turen til jobb som fysisk aktivitet, forteller hun. På stand på gangveien eller i sentrum vil kommunen/frisklivssentralen være representert, de to sportsbutikkene som er med og sponser sykler deler ut småpremier og drikkeflasker, og det vil bli politikontroller av kjøretøyene.

- Vi har jo sykkelkontroll i skolene og det er veldig populært, så hvorfor ikke gjøre noe av det samme med de voksne. Det viktigste er at alle skal ferdes trygt i trafikken, så vi vil oppfordre til både å sykle og til å bruke hjelm, sier politioverbetjent Jørgen Holte.

Voksne

- De voksne er rollemodeller, skyter Kjersti Møllebakken inn.

- Hvis de ikke bruker hjelm, så vil ikke ungene heller. En annen ting er hverdagsaktivitetene. Her i Kirkenes er det tradisjon å kjøre overalt, hvorfor ikke gå foran som et godt eksempel for ungene og la bilen stå, og ta beina eller sykkelen fatt. Og nå er jo også en fin tid til å slutte å kjøre ungene til skolen, som ikke trenger det. Litt mosjon om morgenen er en fin start på dagen, man får både energi og bedre humør, sier hun.

- Og politiet får mindre trafikk rundt skolene å tenke på, legger hun til.

Kjerstin Møllebakken forteller at det har blitt spurt om elsykkel kan godkjennes, og det kan det.

- Mange som bruker elsykkel er folk som ellers ville brukt bilen. Dessuten er det jo helse i å bruke elsykkel også, man må jo trø på den også.

Livsstil

Det er femte året at denne kampanjen kjøres i Sør-Varanger. Først var det bare for kommunalt ansatte, men etterhvert har flere bedrifter og NAV meldt seg på.

- I år inviterer vi eksterne bedrifter direkte til å være med. Vi har lyst til å få en livsstilsendring i Sør-Varanger med mer sykkel og mindre biler. I Tromsø og i Alta har de fått det til, det skal vi også klare, sier Kjerstin Møllebakken.

Det er Intersport og Barents Sport som sponser syklene til kampanjen.