33 080 av alle de nye bilene på landsbasis var elbiler, og den mest populære modellen var Volkswagen e-Golf. 6639 nye e-Golf-modeller i Norge ble registrert i 2017, en økning på 41 prosent sammenlignet med året før. En firedel av de nye Volkswagen-modellene var ladbare hybrider.

Tross økende interesse landet rundt: Her i Sør-Varanger er salget av rene elbiler heller labert. Av de 20 solgte Golf-modellene i Sør-Varanger var to av dem elektriske, og én var plug-in-hybrid.

– Det som vi har solgt fungerer bra, men bensin og diesel vil nok gjelde her i lang tid fremover, mener Kirkenes Bil-sjef Yngve Labahå.

Ikke ferdig

På Hesseng er det solgt noen som ikke er registrert ennå – fordi de ikke er ferdigprodusert.

– Jeg trodde det skulle bli mer etterspørsel etter Opel Ampera enn det det ble. Nå var vi uheldig og fikk lang leveringstid på bilene i den perioden som den ble lansert. Det gikk opp i to år leveringstid, og det har gått ut over mye av salget vårt. Vi har solgt to Opel Ampera, og totalt sett i Kirkenes kan jeg tenke meg at det ligger på omtrent 15 helt elektriske biler, sier daglig leder Stig Hjelm ved Sør-Varanger Bilteknikk.

– Elbil-utviklingen er på full fart framover. I 2020 får vi nye Opel-modeller som kommer med både hybrid, elektrisk ladbar hybrid og helelektriske biler. Men det er klart, her i Finnmark tar det litt lenger tid i forhold til Oslo og de store byene, sier han.

– I 2025 skal vel det meste ha en eller ennen elektrisk ladbar hybridløsning eller være helelektrisk, legger han til.

Tesla-innspurt

Tesla kom inn med en voldsom innspurt på landsbasis i desember, og fikk registrert 2455 biler – men ingen i Sør-Varanger.

Da har hybridene gått bedre. I desember var andelen ladbare biler, hybrid og elbil 50 prosent. Den høyeste noen gang i Norge, og trolig også i verden.

Spesielt for Toyota er at så å si alle deres nysolgte biler på landsbasis i fjor, 16 774 av 17 980, er hybrider.

– I et år hvor vi ble straffet med økte avgifter på våre mest populære hybridmodeller, er vi svært tilfreds med at stadig flere kunder valgte Toyota i 2017. Dette viser at kundene har trykket denne teknologien til sitt bryst, sier infosjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Han sier at det ikke finnes noe annet land i verden der et bilmerke har en tilsvarende hybridandel av sitt eget salg.