- Skal kommunen gi økonomisk støtte til drift av turistkontor, og hvem kan eventuelt drifte et turistkontor med offentlig støtte uten at det virker konkurransevridende, spør rådmann Nina Bordi i saksutredningen til søknaden om støtte til turistinformasjon.

Ulf Hildonen AS søker om støtte for sommersesongen 2016. Av et totalbudsjett på 190.000 søker bedriften om et tilskudd fra næringsfondet på 95.000 til 120.000 kroner.

Saken behandles i et ekstraordinært fondsstyremøte torsdag denne uka.

Fellestiltak

Rådmannen påpeker at spørsmålet om mulig konkurransevridning følger naturlig når turistinformasjonen skal drive suvenirsalg og provisjonssalg i et marked der andre aktører, som gjør det samme, ikke får offentlig støtte.

- Vurdert som en ren etablering av et nytt forretningsområde for Ulf Hildonen AS, ville rådmannen innstilt på avslag med begrunnelse om at støtte ville være konkurransevridende. Spørsmålet blir derfor om tiltaket kan vurderes som et fellestiltak.

Lite salg

Men kommunen har tidligere gitt penger til drift av turistinformasjon, uten at dette har blitt privatisert. Senest fikk Kirkenes Næringshage AS tilskudd. Det ble da tolket som at tilbudet var et fellestiltak. Det ble da registrert enkelte kritiske røster til at tilbudet ble lagt til Thon hotellet.

Næringshagen fikk 82.500 kroner, 50 prosent, fra næringsfondet i 2014. Budsjettet var på 165.000 kroner.

- Folk ville gjerne bestille aktiviteter, men turoperatører er fullbooket eller de har ingen tur. Så det gis mye informasjon, men det er ikke nok salg til å dekke kostnadene. Av 50 henvendelser i løpet av en dag, maks syv salg, ble det rapportert i etterkant.

Også Dobro AS har tidligere fått støtte. I 2012 fikk «suvenirbutikken» tilskudd til tre måneders drift med et kommunalt tilskudd på 60.000 kroner per måned. Året etter fikk ikke denne aktøren tilskudd.

Prisverdig

Kommuneadministrasjonen har undersøkt hva reiselivsaktørene mener, og i saksutredningen heter det at alle - med et unntak - gir uttrykk for at det burde være en turistinformasjon og at det er prisverdig at noen tar initiativ.

- Flere gir også uttrykk for at selv om de vil miste noe salg er det viktigere at turisene får et godt tilbud.

Aktørene er derimot mer tilbakeholdne med hensyn til om de vil bidra med midler, og noen er spørrende til om det er mulig å samtidig selge egne og andre produkter på en nøytral måte.

Saken legges frem uten innstilling. Rådmannen peker på alternative løsninger. Det ene at næringsfondet avslår søknaden. Den andre løsningen at det gis tilsagn om penger, men at det ikke gis noen form for fortrinnsrett til å betjene en eventuelt offentlig finansert turistinformasjon på en mer permanent basis.

På Bugøynes drives det turistinformasjon i Lassigården. Elsa Haldorsen varsler at også det derfra kommer til å sendes inn søknad om støtte. Hun sier at hun tidligere har kontaktet kommunen, men fått beskjed om at det ikke er noe poeng i å søke midler. Haldorsen stiller spørsmål ved om det er riktig at et tilbud i Kirkenes får penger, mens et tilbud på Bugøynes avfeies.