I begynnelsen av juni gikk startskuddet for årets kampanje og ifølge barne- og ungdoms-bibliotekar Lisa Finnøy Ugelvik har interessen også i år vært - både blant unger og foreldre.

– Det er superpopulært blant barna og vi har opplevd god respons. Det er allerede 150 har registrert seg hittil. I fjor hadde vi totalt 197 stykker noe som tilsvarer 25 % av alle barneskoleelever i kommunen, sier barne- og ungdoms-bibliotekaren før hun legger til at det er fullt mulig å melde seg på enda.

Bedrer leseferdigheter

Enkelt fortalt er «Sommerles» et leseprosjekt på en digital plattform. Hovedmålet til kampanjen er å få så mange barn og unge til å lese så mange bøker som mulig gjennom sommeren.Ungene, som går på barneskolen, leser så mye de selv vil og klarer. Deretter kan de registrere lesingen sin på den digitale plattformen.

Men foruten at ungene kan lese, konkurrerer og registrere viser nasjonale undersøkelser at en slik kampanje også bidrar til å forbedre leseferdighetene til ungene.
-Vi har ikke helt konkrete tall selv, men det vi ser nasjonalt er at de ungene som deltar i kampanjen gjennom sommeren enten opprettholder eller forbedrer sine leseferdigheter. Det er bra, sier Ugelvik.

Motiverer

Kampanjen er for alle og enhver – uavhengig av hvilke leseferdigheter man har. For mange bidrar en slik kampanje med en tilknyttet konkurranse hvor ungene gjennom sommeren kan vinne premier fungerer som en motivasjon for noen.

– Sommerles er laget veldig omfattende. Det er en veldig morsom og artig side hvor man stiger i nivåene etter hvor mye man leser, men også får poeng gjennom å lese «Jakten på Tidstyven» av Mari Moen Holsve som er årets Sommerles-fortelling. Den blir lagt ut kapittel for kapittel annenhver uke.

God respons

Så langt har tilbakemeldingene har vært gode, og kampanjen fungerer som motivasjon for mange – kanskje spesielt for dem som ikke ellers føler mestring for å lese eller, forteller hun.

Og motivasjonen til å lese blir nok til dels trigget av at kampanjen byr på konkurranse. Ungene som deltar kan nemlig etter hvert vinne premier de kan plukke ut på biblioteket.

Når kampanjen avsluttes i slutten av august skal det i tillegg trekkes ut to tilfeldige hovedvinnere. Disse har muligheten til å vinne enten en grillfest eller et kinobesøk for seg selv og sin skoleklasse.