Nylig hadde kommunen et siste møte med Statens vegvesen og Kystverket om KVU-arbeidet som snart er ferdig.

Trenger Leirpollen

De statlige instansene holder ennå kortene tett til brystet når det gjelder anbefaling av stamnetthavna. Arbeidet med KVU er bare dager unna målstreken. Samtidig holder kommunen på sitt forslag, som er Leirpollen.

- Valg av vei på vestsiden vil forsinke veiutbygging på grunn av insigelser noe som får store negative konsekvenser for de andre industriprosjektene. Utbygging av Gamneset kan stoppe helt opp og næringslivet får ikke areal tidlig nok til å videreutvikle sine prosjekter, kommenterte ordfører Cecilie Hansen, som sammen med partikollega Kurt Wikan og enhetsleder for plan og bygg Håvard Lund, representerte kommunen.

En veiløsning på øst siden vil være positivt for mangt, Kila utbygging vil kunne styre all steintransport vekk fra byen og langstrekka for eksempel, fortsetter hun. Hennes ønske er at Leirpollen utbygges som havn, uansett om det får status som stamnetthavn eller ikke. Hun trekker også frem at industri som allerede finnes i byen, bør ut av sentrum.

- Da trenger vi en arealer for dette. Det er viktig og også ha tilbud for underleverandører samtidig som man sikrer mangfoldet slik at ingen sitter med monopol på arealer, sier hun. Ordføreren understreker samtidig at dette er opp til kommunestyret å avgjøre når planen skal opp til politisk behandling 17. juni.

Dårlig ut

Samtidig frykter kommunen at KVU-arbeidet lander på Høybukta vest som anbefalt stammnettalternativ. Dette fordi en utbedring av E6 i området er med i beregningen på alle alternativene. Det ble da påpekt fra kommunens side at alle andre alternativer ville komme dårlig ut. Samtidig er det billigst å bygge vei ut til en ny stamnetthavn der.

- Men der er det jo ingen som har vist interesse, kommenterte ordføreren. Det at Sør-Varanger kommune har tegnet intensjonsavtaler i Leirpollen er noe vegvesenet heller ikke har tatt hensyn til, og lovte å ta med i beregningen i sluttspurten av KVU-behandlingen.

Bli enig

Et annet viktig aspekt kommune la fram, er byutviklingen av Kirkenes. Med veier til havn til Pulkneset og Høybukta vest, vil reisevei til jobb for dem som skal jobbe der, bli betraktelig lenger for dem som bor i byen. Hansen mener da at fortetningen av folk vil skje på Hesseng fremfor i Kirkenes. Noe hun mener passer dårlig med tanke på at det er bygd ny skole og barnehage, samt at det er lagt ut 800 sentrumsnære tomter. Aktivitet på ny terminal er også et viktig aspekt, og desto mer samlokalisering, desto lettere å få penger. Det har regionveisjef, Torbjørn Naimak tidligere sagt til avisa, og det ble gjentatt av strategisjef Unni M. Gifstad og prosjektleder Anne-Mette Bjertnæs på torsdagens møte. Resultatet i KVU overleveres samferdselsdepartementet i slutten av denne måneden og man forventer at den vil bli lagt ut til høring i juni. Den skal også behandles politisk både av kommunestyret og fylkeskommunen. Målet er å få det ferdige resultatet med på Nasjonal Transportplan som legges fram i mars neste år.