Fredag mellom klokken 12 og 13 skjedde ulykken, som Sagat først fortalte om. Driftssjef Arnfinn Mentyjærvi forteller til SVA at toget kolliderte inne i den såkalte «Lomma» i Kirkenes. Det er stedet ved separasjonsverket der de losser steinen etter at den har blitt transportert fra Bjørnevatn.

- Lokhuset krasjet i en vibrator som vi bruker til å tømme vogna. Den var ikke heist høyt nok opp. Vi gransker fremdeles hva som er årsaken til at det skjedde, sier Mentyjærvi.

Lokføreren ble sendt på sykehuset, men slapp fra det hele med lettere skader. Han var tilbake på jobb mandag, ifølge driftssjefen.

- Vi er utrolig glade for at han ikke ble alvorlig skadd, sier han.

Stein i Kirkenes

Idet SVA snakker med Mentyjærvi mandag ettermiddag, har de fremdeles ikke funnet ut om de kan fortsette transporten de to ukene det tar å gjøre ferdig denne produksjonen, eller om de må legge ned driften for vinteren. Mentyjærvi forteller at de regner med å vite hva de gjør i løpet av mandag kveld.

Uansett om steintransporten stopper nå, er det noen dagers arbeid igjen på separasjonsverket i Kirkenes.

- Steinsiloen i Kirkenes er full, og vi kjører mest sannsynlig frem til onsdag uansett. Da er vi fri for stein i byen, sier driftssjefen.

Det som er sikkert er at lokomotivet ikke er kjørbart i dag.

- Førerhuset er ganske kraftig trøkt. Lokomotivet vil ikke være kjørbart på en god stund, og det blir mye arbeid med å fikse det, sier driftssjefen.

Sydvaranger-ledelsen vurderer mange forskjellige løsninger, og har ikke utelukket noe i skrivende stund.

- Det kan være alt fra å bruke lastebiler til andre metoder. Mange har også ringt meg og vil selge eller leie bort lokomotiv, sier driftslederen.

Sydvaranger er midt inne i høstens andre produksjon av jernmalm. I september startet den første malmproduksjonen siden gruva ble overtatt av nye eiere etter konkursen i fjor høst. Da gjorde de ferdig ett båtlass på omtrent 70 000 tonn. Nå har de fått avtale på et til malmlass av lik størrelse.

De er omtrent halvveis ferdig med det, og har dermed litt over 100 000 tonn malm liggende klar til transport.

- Om vi må stoppe produksjonen nå, ser vi for oss å sende én mye større båt med så mye malm som mulig. Da blir det fremdeles noen tusen tonn malm igjen, sier Mentyjærvi.

Personfokus

Samtidig er Mentyjærvi svært glad for at det ikke ble noen alvorlige personskader.

- Det er det viktigste for oss. Alt det materielle kan repareres, men Sydvaranger AS er folket. Det er der fokuset har vært så langt, sier han.

– Bare kortsiktig fartsdump

Lokomotiv-ulykken får ikke store konsekvenser for det langsiktige arbeidet til Sydvaranger, ifølge driftssjef Arnfinn Mentyjærvi. Firmaet planlegger fremdeles fast oppstart når tillatelsene og markedsprisene er på plass, tidligst på sensommeren eller høsten 2017.

- Utfordringen mot permanent oppstart er om vi må reparere lokomotivet eller kjøpe nytt. Men det har alltid ligget i kortene at vi har trengt nyere lokomotiv. Dette er bare en kortsiktig fartsdump, sier Mentyjærvi.

Denne andre produksjonen i vinter var en uventet bonus. Egentlig skulle verket ha gått i vinterdvale da de første 70 000 tonnene var klare til utskiping i oktober.

Sydvaranger hadde et annet lokomotiv, men dette ble solgt som en del av konkursboet.

Arbeidstilsynet hindrer ikke

Hendelsen er fremdeles under etterforskning. Men Arbeidstilsynet vil ikke stanse arbeidet på Sydvaranger per mandag.

- Det var ingen alvorlige personskader slik det har blitt meg fortalt. Det kunne vært større potensial for skader, det tar vi med oss. Vi vil også følge opp saken. Men vi ser mest på andre tilstøtende deler, som rutinene rundt, sier Johan Furebotten, som er ansvarlig for saken i Arbeidstilsynet.

Furebotten viser videre til Statens jernbanetilsyn når det gjelder videre oppfølging av saken. Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen skriver imidlertid til SVA at jernbanetilsynet ikke har noen særskilt rolle i ulykkesgransking.