Elevene kommer fra de videregående skolene i Alta, Nordkapp, Vardø og Kirkenes, i tillegg til elever fra Carlo Porta kokkeskole i Milano, Italia.

Fremtidsmat

Kommende tirsdag er avspark for prosjektet Finnmarks mat i fremtiden. På morgenen vil hovedsamarbeidspartnerne i prosjektet: Ungt Entreprenørskap Finnmark, Innovasjon Norge, Fylkesmannen i Finnmark og ENI/Goliat, møtes i Vadsø.  Det vil bli «Kick off» for matprosjektet, samt signering av samarbeidsavtalen mellom Carlo Porta kokkeskole og Ungt Entreprenørskap Finnmark. Elever og lærere fra Italia og fra videregående skoler i Finnmark vil da også være til stede.

Elevene skal i løpet av prosjektuka i Vardø jobbe sammen for å skape gastronomiske nisjeprodukter basert på lokale råvarer, urter og økologiskproduserte matvarer.

- Gjennom uka etablerer elevene grunnlag for kreative- og innovative produkter i sine egne Ungdomsbedrifter, sier dalig leder i Ungt entrepenørskap Finnmark, Randi Gj. Vorren.

Bugøynes

Nytt i prosjektet er bedriftsbesøk hos lokale bedrifter.

- I år går turen til Norway King Crab i Bugøynes. Vi skal besøke reingjerdet i Krampenes og forhåpentligvis overvære reinslakting der. Fredag blir det kokkekamp og her skal elevene presentere sine retter for en jury. Det blir smaksprøver for publikum i Glasshuset i Vardø, sier Vorren. 

Årets jury under kokkekampen består av Solveig Isaksen, Neil Lupton, Åse Vøllestad, Nils-Johnny Larsen og Wiggo Kjellmann.

Lokale bidragsytere og råvareleverandører leverer førsteklasses lokale råvarer til prosjektet.  I år bidrar Finnmark Rein, Norway King Crab, Ostemaker Øverli, Hildonen bakeri, BAMA/Aakre, ASKO og TINE meierier og Tana videregående skole.

- Finnmarksmat i Fremtiden setter fokus på innovasjon og kreativitet ved bruk av lokale urter, økologiske- og lokale råvarer. Prosjektet har som mål å styrke rekrutteringen til restaurant- og matfagslinjer, til matfagsbransjen, samt øke antallet Ungdomsbedrifter innen restaurant- og matfag på videregående skoler i Finnmark, sier Vorren.

Råvarer

Hun sier at Finnmark i framtiden vil trenge matfagsutøvere som har lokal kjennskap.

- Å kjenne de lokale- og unike råvarene vi har tilgang til «rett utfor stuedøra» vår, og som er bevisste viktigheten av innovasjon og kreativitet innen bransjen. Vi ønsker å forberede ungdommene våre på trender, ønsker og behov til et stadig mer bevisste og kresne publikumet, både i et lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Det er og viktig at våre framtidige kokker sprer «det gode ryktet» om våre lokale råvarer, sier Vorren.