Det var nok neppe noen overraskelse at Hurtigruten har lagt inn bud på anbudet for hele kystruta langs Norskekysten de neste ti årene. Men selskapet har også utvidet de rene turistplanene. Tirsdag morgen gikk de ut med planene for to nye skip som settes inn langs norskekysten.

MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen vil gå hver sin rute. For folk i Øst-Finnmark er det kanskje MS Roald Amundsen som er mest interessant. Det går nemlig mellom Hamburg og Kirkenes.

Skipet bruker to uker på rundturen, og går blant annet innom Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø på vei til Kirkenes. Sørover er skipet innom blant andre Honningsvåg, Hammerfest, Brønnøysund og Kristiansund.

MS Fridtjof Nansen vil trekke lenger ut i havet, idet det går mellom Amsterdam og Longyearbyen.

- Konkurransen blir stadig større, og vi bestemte oss for å løfte blikket og se sør for Bergen. Slik kommer vi tettere på markedet, når vi får avganger fra både Hamburg og Amsterdam, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege.

Rent cruise

Roald Amundsen er imidlertid ikke en del av den vanlige passasjertrafikken. Det blir et rent ekspedisjonsskip, som ikke plukker opp lokalpassasjerer. Om man vil ta turen mellom Kirkenes og Hamburg, blir det dermed som cruiseturist.

Dette betyr også at MS Roald Amundsen kommer i tillegg til den vanlige hurtigrutetrafikken, som fremdeles skal gå med 11 skip om Hurtigruten får anbudet. Dermed kan man kanskje se to hurtigruteskip samtidig i Kirkenes én gang hver andre uke fra sommeren 2019.

- Vi prøver å tenke nytt med flere valgmuligheter langs Norskekysten. På denne måten kan vi være lengre ved hver havn, og bruke flere av de lokale tilbudene. De vanlige hurtigrutene har dårlig tid hele tida, siden de må nå neste passasjerhavn, sier Ege.

Det er imidlertid for tidlig å si nøyaktig hva skipene vil gjøre ved hver havn.

MS Fridtjof Nansen vil settes i drift allerede i 2018, men da vil det gå mellom Sør-Amerika og Antarktis. Det går ikke langs Norskekysten før i 2019.

Begge de nye skipene er såkalte hybridskip, som går mer på strøm og mindre på drivstoff. Hvert av dem får plass til 530 gjester.

Delt i tre

Anbudet for hurtigrutetransport langs Norskekysten ble delt i tre av regjeringen i denne runden, slik at selskaper ikke trenger å søke på å dekke alle havnene som Hurtigruten nå går innom mellom Bergen og Kirkenes.

Hurtigruten gikk ut for to uker siden og slo fast at de vil fortsette med ekspedisjonscruise uansett om de taper anbudet - men i så fall med færre anløp og uten lokalpassasjerer.

- Norskekysten vil alltid være en svært sentral del av Hurtigruten-produktet. Det vil den også være i framtida – med eller uten et anbud, sa konsernsjef Daniel Skjeldam da i en pressemelding.