NRK skrev tidligere fredag at kunder over hele landet sliter med å komme seg på nettbank eller mobilbank, på grunn av en feil i bankenes kjernesystem.

Feilen rammet Sparebank1, Sparebanken Vest, Skandiabanken, Sparebanken Sogn og Fjordane, og Posten Norge. I mellomtiden var det fremdeles mulig å ta ut penger i butikk.

Posten Norge melder samtidig om at de får store forsinkelser i utkjøring av pakker over hele landet.

- Det gjelder klimanøytrale servicepakker, bedriftspakker, stykkgodsleveringer, og "Ekspress over natt", sier pressesjef John Eckhoff til NRK.

- Det vil heller ikke være mulig å hente ut pakker som krever personlig utlevering, eller der en må legitimere seg.

IT-selskapet Evry leverer kjerneløsninger til alle bankene og Posten. Kommunikasjonsdirektør Geir Remman i selskapet sa til statskanalen at de jobber på spreng for å løse problemene.

Selskapet skriver på sine hjemmesider at tjenestene var på vei tilbake til normalen fra klokka 12:15 fredag:

"EVRY har identifisert rotårsak og feilen er rettet. Tjenester er nå startet opp igjen og i løpet av kort tid fungere som normalt.

EVRY har høy beredskap for å sikre at alt går som planlagt og vil overvåke situasjonen nøye utover kvelden og gjennom helgen.  

Det var en feil i en sentral stormaskin komponent som forårsaket at flere banker ble berørt av driftsproblemene. Feilen medførte at kunder ikke fikk tilgang til nettbank, mobil og minibanker. Personer som hadde BankAxept/Visa og kredittkort kunne derimot bruke dette i butikk i henhold til gjeldende regelverk.

EVRY vil gå gjennom årsaksforholdene nøye og vurdere hvilke tiltak som skal iverksettes for å hindre at slike feil skjer i igjen.

EVRY beklager sterkt de ulempene som dette har medført for våre kunder og deres brukere."