Turen varte fra 18. til 27. januar. På formiddagen den 18. lettet flyet fra Høybuktmoen, og 17 glade spente hørselssvake hadde funnet sine seter. Etter mellomlandinger i Oslo og København, landet reisefølget i Milano 19.30, der bussen ventet, som bragte reisefølget på 17 medlemmer i Hørselslaget videre til Genova.

- Klokken 23 sjekket vi inn på byens flotteste Hotell Moderno Verdi hvor vi skulle tilbringe fem dager før ferden skulle gå videre til Roma, sier Svea.

Spennende

Og for noen spennende dager det ble i Genova.

- Den lille byen som ligger i skyggen av Milano-Firenze-Roma-Napoli-Venezia, er verdt ett besøk med sine flotte palasser langs Via Garabaldi. Det å gå gjennom Italias lengste Palassgate, der det ene palasset slår det andre i hjel, når det gjelder kunst og arkitektur. Her hadde datidens Italias overklasse sommerpalassene sine. Det å se disse, og den utrolige rikdommen folk hadde, var en stor opplevelse, sier Andersen.

Hun forteller videre om arkitekturen.

- Marmor oppad stolper og nedad vegger. Da vi ankom det kongelige slott i Genova  var det som å oppleve en annen verden. At kongen ville ha en speilsal på lik linje med Solkongens Versaille, ble bare til en miniatyrutgave, like storslått med masse speil og utsmykniinger, men bare 60 meter lang.

Det ble serverte Parma-skinke og nylaget Foccacia under pikniken i Slottshaven.

- Et stort høydepunkt. Slottshavens terrasse med sin fontene var fantastisk , slottet likeså og kan ikke beskrives med andre ord enn Fantastisk!  At kongen tok med seg sine favorittdører etter som han byttet slott, er jo litt spesielt.

Kunst

I slottet henger kunst og bilder av de beste flamske malere. Dronning Marie Jose var belgiskfødt prinsesse og tok med seg sin rikdom hit. Hun ble Italias siste dronning i mai 1945, derav navnet  Mai-dronningen.

Europas største middelalderby befinner seg mitt i Genova.

- For å få sett alt her, måtte vi ha brukt flere dager. Men med en god lokal venn av vår leder, som hadde tatt seg fri fra jobben for å vise hva denne fantastiske byen hadde å tilby, fikk vi med oss det viktigste. De som tror at Columbus var spansk tar feil. Han er født i Genova og i det minste huset jeg noen gang har sett. Det å besøke Kirken der han ble døpt var også meget spesielt. Europas største Akvarium likeså, rett og slett imponert over oppbyggingen og den interessante utførelse med god informasjon på flere språk. Sør for Genova finnes Cinqua Terre og dit dro vi for å få med oss Rio Maggiore og Vernazza. Det at noen har bygd disse husene eller retter sagt hele byen oppetter klippene er  imponerende, og alt i skjønn harmoni. Vakkert og en stor opplevelse  å komme hit og besøke disse perlene på Ligurias Kyst. Det at lederen vår badet, er en annen historie. Litt sånn hvitfiskdukkert, sier Andersen.

Via Anita Garabaldi, et veldig vakkert sted, som ble bygd for flere hundre år siden, for at fruen på sitt sommerpalass kunne spasere på klippene.

- Dette er Europas vakreste klippe- og sjøpromenade. Det ble en minnerik dag med 18 grader, gode smørbrød og søte mandariner. Det smakte godt i lunsjpausen. Havet var speilblankt og sola varmet da vi vandret på denne arkitektoniske perlen bygd for en dame.

Mat nok

Andersen vil trekke frem maten  i Genova.

- Det var så mye mat. Italiensk mat, lokal mat og mer mat. Det å spise på Le Safferino som er Vatikanets hoved restaurant i Italia. Bursdagsfeiring ble en spesiell opplevelse i nydelige omgivelser med god mat og drikke og glade folk. Men det enkle er ofte det beste? Eller kanskje det ikke var så enkelt likevel? Eller? Uansett, en kveld hjemme hos Bestemor Nonna på over 90 år. Med finnmarkinger rundt bordet som fikk servert den ene tallerkenen etter den andre, og etter alle kunstens regler ble matet, tolv retter, to brød og flere mugger vin. Dette spesielle måltidet kommer jeg aldri til å glemme. Takk til hørselslaget som har slike kontakter og kan ta oss med hjem til folk. Vi sa adjø til Genova og satte kursen mot Roma med buss. Vi hadde en stopp i Pisa med matpause, så det skjeve Tårn og omvisning i den fantastiske Katedralen. Det var spesielt å få oppleve den fine elven og hele Pisa som man bare har sett på tv.

Roma

- Vi ankom vårt femstjernes gamle hotell i Roma som lå midt i sentrum med gang avstand til alt. Jeg har reist mye og bodd på mange hoteller, og det finnes endel negative ting, men mange positive saker er ofte også med. Frokosten på  hotellet er desidert det beste jeg har bodd i. Det bugnet av mat frukt og kaker, ja  alt mellom himmel og jord. Og en stilig frokostsal, med vel organiserte bord der maten elegant var satt fram på hvite silkeduker og i god rekkefølge og  koselige servitører som hilste god morgen.

Hovedstaden Roma var full av sterke opplevelser.

- Å se Colloseum, Trevi-fontenen, Spansketrappene og Piazza Navaronna var stort. Spesielt synes jeg fontenen på Piazza Navaronna var flott med sine fire kontinent. Grunnen til at Australia manglet var at det kontinentet ikke var oppdaget ennå da den ble bygd.

Etter en middag hjemme hos Alessandro som var kokk og sommalier, hvor det ble servert nydelig lokal romersk mat og masse god vin, stoppet noen i reisefølget på hjemveien og besøkte Petersplassen nattestid.

- Det ble en veldig rar opplevelse med mye politi da det var kommet inn trusler. Roma og dets høyder, Matteo viste oss gjennom Romas gater opp på en av byens høyder hvor vi igjen ble møtt av Garabaldi og hans menn. Her var han og alle hans ministrer som hadde vært med i krig og hvor Garabaldi var øverste sjef. Da vi gikk nedover så gikk vi forbi Finlands ambassade og det må være Romas flotteste ambassade med verdens flotteste utsikt.

Buss

Hørselslaget hadde en egen liten buss innleid under besøket som tok dem med til de steder som ble besøkt.

- En dag dro vi til Pompeii. På turen fra Roma kjørte vi forbi Marmor-alpene, og  trodde det hvite på toppene var snø, men det ble fort oppklart av sjåføren at det var marmor. Det ble en flott dag, litt kjølig vind, men stort å oppleve  stedet som ble begravd av Vesuv år 79 etter Kristus. Det var sørgelig å få med seg menneskers lidelser før de måtte bøte med livet i den mektige lavaen. Det var tydelig å se hvem som eide mye rikdom og hvem som måtte slave for livet. Det var flere palasser her og vi besøkte Mosaikk palasset.

Svea Andersen vil dra frem den siste middagen de hadde for alle middagene, lunsjene var unike, og hun sier hun kunne skrevet om alle måltider.

- For turen var spekket med sterke opplevelser. Men jeg vil dra frem middagen hos Emma i Roma. 17 mennesker inn i en leilighet, og for en matopplevelse! For en åpenhet og hjertelighet og igjen mugger med vin og nydelig mat. På vegne av alle oss som var med vil  jeg takke HLF Sør-Varanger for en godt tilrettelagt tur. Unikt og fantastisk. Og guideslyngene  virket  veldig bra for oss tunghørte.