Det var 10. juni 2013 at arbeidsbåten «North Tug» skulle hjelpe til med å slepe det 181 meter lange cruiseskipet «Ocean Princess» ut fra Kirkenes havn. Det endte med at den mye mindre båten ble dratt under vann og sank til bunns.

Ulykken krevde ingen menneskeliv, da mannskapet på «North Tug» svømte til land. Men påtalemyndigheten mente at båteierne Dykknor hadde opptrådt uforsvarlig, og ga dem en bot på 100 000 kroner.

Dykknor vedtok ikke boten, og dermed bar det til retten. Den tok sin tid å komme opp. Først 8. september i år fant rettssaken sted i Øst-Finnmark tingrett.

Fredag 23. oktober kom dommen. Den var forsinket, blant annet på grunn av sykdom hos en dommer, men godt nytt for selskapet. Dykknor frifinnes på alle punkter.

– Som ventet

Dykknor sto tiltalt på tre punkter: For å mangle sikkerhetssystem på båten, for å ha tatt på seg et oppdrag som var uforsvarlig, og for å ikke ha gjennomført noen risikovurdering i forkant av oppdraget.

Påtalemyndigheten mener det var fare for tap av menneskeliv, og viser til at «North Tug» gikk ned.

På noen punkter fant retten klart at det ikke var noe ulovlig som hadde foregått. På andre kom tvilen Dykknor til gode, idet påtalemyndighetene ikke kom med nok bevis for påstandene sine.

For Eirik Mikkelborg, en av de to medeierne i Dykknor, er frifinnelsen som ventet.

– Vi var klar fra starten på at vi ikke har gjort noen feil, og det fikk vi medhold i. Mer er det vel ikke å si, sier han til SVA.

Begrensninger

Påtalemyndigheten mente mannskapet manglet erfaring med sleping, og at det ikke ble tatt hensyn til båtens begrensninger i oppdraget.

Retten påpekte at ulykken kunne vært avverget om slepetrossen mellom båtene hadde vært festet annerledes. Men ellers hadde de ikke noe særlig å utsette på Dykknors håndtering, blant annet siden de hadde erfarent mannskap.

Det var heller ikke noe ulovlig ved at «North Tug» ikke var sertifisert som slepebåt. Båten var bygd for å også kunne utføre slepeoppdrag. Retten påpekte også at dette oppdraget bare var å hjelpe det større skipet, i et ganske rolig område nært land.

Manglet bevis

Når det gjelder tiltalen om manglende sikkerhetssystem, forklarte Dykknor i retten at de hadde sikkerhetssystem på papirer og datamaskin, men at det hadde gått ned med North Tug.

Politiet hadde ingen rapport på at de hadde lett etter disse bevisene da båten ble hevet, eller senere.

Mikkelborg forklarte seg også i retten om hva sikkerhetssystemet besto av, og fikk støtte av forklaringen til en annen dykker.

Påtalemyndigheten viste til rapporter fra Havarivernkommisjonen og Sjøfartsdirektoratet, som konstaterte at det manglet sikkerhetssystem. Men retten så ikke noen faktiske bevis for det i rapportene.

På tiltalen om manglende risikovurdering, forklarte Mikkelborg i retten at de hadde tatt en slik vurdering, med særlig fokus på at «Ocean Princess» var et større fartøy enn det de tidligere hadde erfaring med.

Oppdraget var gjort på for kort varsel til at de fikk notert ned vurderingen. Også der kom Sjøfartsdirektoratets rapport til kort når det gjaldt å motbevise det.

Ulykken

Slik beskrives ulykken i rettspapirene:

På grunn av vind hadde «Ocean Princess» bedt om hjelp fra en slepebåt. Den eneste tilgjengelige båten i området var Dykknors «North Tug», en 14,89 meter lang båt.

Mannskapet på «North Tug» satte fast trossen i båten, men sikret seg med slegge, øks og sag så de kunne få av trossen om det skulle bli problemer.

Det holdt imidlertid ikke da «Ocean Princess» gikk mot den opprinnelige planen, og plutselig skiftet retning uten å si fra til den mye mindre slepebåten.

Båtføreren på «North Tug» prøvde å dreie seg så den kunne gå i samme fartsretning som cruiseskipet, men slepetrossen strammet seg og båten krenget over på siden. «North Tug» satte fart bakover i stedet, men sjøen begynte å fylle akterdekket.

Det gjorde at mannskapet ikke fikk kappet trossen, motoren stanset, og «North Tug» kantret på siden.

Trossen ble endelig kuttet på «Ocean Princess», men det var for sent for den lille arbeidsbåten, som sank.

Mannskapet berget livet ved å svømme på land. «North Tug» ble senere hevet og reparert, og er i drift igjen i dag.