– Kravet til entreprenøren er at trafikken ikke kan stanses i mer enn et kvarter, men det er kort avstand fra Bjørkheim-krysset til sikringsområdet. Dermed kan det fort samle seg biler, og det vil kunne ha innflytelse også på E6-trafikken, påpeker prosjektleder i Statens vegvesen, Kaare Ramberg.
Statens vegvesen varsler at sprengningen på Ekhaugen starter i neste uke.
– Både for salvestørrelse og valg av tidspunkt på døgnet, så skal dette gjøres på en mest mulig skånsom måte for både mennesker, dyr og ferdsel, sier Ramberg og sier at formiddagen nok er det beste tidspunktet. Det er da det er minst trafikk og folk i området. Men arbeidet kan pågå i inntil tolv timer per døgn.

Slakkere bakke

Ekhaugen skal tas ned med fire og en halv meter.
– Dermed blir det en slakkere bakke og en mykere trafikk. Nå tar bilene fart på bunnen av bakken, og beboere sier bakken brukes som fartsrampe for å komme seg raskest mulig til Jarfjord. I tillegg skal veien utvides kraftig. Den får samme bredde som strekningen inn mot Storskog, åtte og en halv meter. Det er omlag to meter mer enn i dag. Veiutvidelsen skjer på venstreside forbi Ekhaugen når en tar utgangspunkt i at en kommer fra Bjørkheimkrysset, altså ikke på den siden hvor boligene ligger, forklarer prosjektlederen.
Kaare Ramberg,
Gangen i det er at man borer, sprenger og laster ut.
– Sprengningen skal gjøres så skånsomt og forsiktig som mulig for å ta hensyn til området arbeidet foregår i.

Mulig lysregulering

Arbeidet foregår at en skyter den ene veibanen først, og så den andre. Det er ikke bestemt om trafikken skal reguleres manuelt eller ved hjelp av lysregulering. Myke trafikanter ledes gjennom Ekveien. Utrykningskjøretøyer kan ta seg fram via boligområdet og gangsti, men denne muligheten er ikke åpen for vanlige trafikanter.
Det blir sikkerhetsvakter plassert ut i området, sprengningene varsles med sirener - og veien blokkeres.
Vegvesenet hadde torsdag kveld informasjonsmøte for beboere i området. Rundt 20 av 49 registrerte beboere kom til møtet.
– De som bor nærmest var spesielt godt representert, rapporterer Ramberg og legger til at det var fint få gode tilbakemeldinger fra folk i området, spesielt fra heste-eierne, for at det er gitt god informasjon og tatt så godt hensyn som mulig.
– Det er veldig hyggelig å få sånne tilbakemeldinger, for vi gjør vårt ytterste for å informere og ta hensyn til både folk og dyr i området.