Det fikk datteren Evelyn Sund Sørensen til å reagere.

- Jeg ble så forbannet, og det er jeg enda. Innkallelsen til timen hadde han fått flere uker i forveien. Så er alt av transport ordnet, og alt annet som må gjøres. Det er en lang tur, så det er noe han gruer seg til hver gang, sier Sørensen om hendelsen som rammet hennes 73 år gamle far onsdag.

Faren, som selv ikke ønsker å stå fram i avisen, hadde time ved Kirkenes sykehus kl 13. Men da han etter en nesten fire timer lang reise fra Båtsfjord kom fram til sykehuset, så var ikke legen til stede.

Avlyst time

Timen måtte avlyses. Han måtte reise tilbake, uten den helsesjekken han var kommet til Kirkenes for å ta. Tilbake i Båtsfjord var han både en fortvilet og sliten mann - datteren er var rystet over farens opplevelse.

- De på sykehuset var fortvilte, det skal sies. Men det hjelper ikke, han fikk jo ikke beskjed før han var der, sier datteren tydelig oppgitt. Så stiller hun seg spørsmålene:

- Hvem det er som er ansvarlig for at pappa ikke er informert, lurer jeg på. Hvor ofte skjer dette? Er det innarbeidet rutiner for varsling, slik at de kan informere dem som tar den lange turen? undrer hun seg.

Det var iFinnmark som først skrev om saken.

Har rutiner

Og ifølge kommunikasjonsrådgiver ved Finnmarkssykehuset HF Ivar Greiner skal sykehuset ha slike rutiner.

- Vi har rutiner for varsling av pasienter dersom timer blir avlyst. Straks vi vet at timen må avlyses så varsler vi, sier han.

Hva som er årsaken til at 73-åringen fra Båtsfjord ikke ble varslet onsdag, kan ikke Greiner svare på.

- Jeg kan ikke si noe om hva som har skjedd i det tilfefllet. Vi kan ha forsøkt å nå pasienten, uten å nå fram. Det kan ha vært dårlig dekning over fjellet. Eller det kan være at vi har sviktet, og hvor vi ikke har varslet slik at rutinen ikke er fulgt.

- Er det primært gjennom å ringe pasientene dere varsler?

- Ja, vi ringer. Poenget er at det haster, og da er telefon mest effektivt.

Send inn klager

På spørsmål om han forstår at folk reagerer og blir fortvilte sier kommunikasjonsrådgiveren ved sykehuset følgende:

- Det forstår jeg absolutt. Det beste rådet, er at de som opplever dettte, sender inne en klage selv. For vi kan ikke håndtere en sak vi blir informert om gjennom avisen. Så for at vi skal kunne finne feilkilder må vi ha en klage fra pasienten.