Beboerne i og rundt Jakobsnes har ventet i årevis på at bakken og svingene ved Kongsgamdalen skulle gjøres mindre trafikkfarlig. Nå skjer det før året er omme.

Utvalg for plan og samferdsel har gitt Statens vegvesen tillatelse til å bygge om en av de mest kontroversielle veibitene i kommunen. Hver vinter blir tunge kjøretøy stående fast på fylkesvei 354 inn mot Jakobsnes.

Problemet ligger i en bratt bakke med to krappe svinger ved Kongsgamdalen, kort tid etter at man har svingt av E105. Her har lokalbefolkningen etterlyst utbedringer i årevis - og nå skal det endelig skje.

Vegvesenets plan er å gjøre begge svingene mye slakere. Det får de til ved å bygge inn på området der det er tatt ut steinmasse i forbindelse med E105-byggingen de siste årene. Samtidig skal veien løftes en halv meter nederst i bakken, slik at inngangen til svingene blir lettere, forteller Kaare Ramberg. Han er prosjektleder for Øst-Finnmark i vegvesenet, og mener veien blir mye mer trafikksikker.

Ramberg forteller at den nye veien skal være ferdig asfaltert og kjørbar innen året er omme. Asfalten kan forsinkes om det blir tidlig frost, men resten av arbeidet er snart i gang.

- Vi har signert kontrakt med LP Entreprenør i Karasjok. De har begynt å flytte maskiner til området, forteller prosjektlederen.

På tide

Det er på tide, skal man spørre Evelyn Olsen Lid. Hun og flere i befolkningen i og rundt Jakobsnes har ventet lenge og vel på bedre veiforhold.

- Jeg tror jeg må krysse i taket. Om det virkelig skjer blir jeg kjempeglad. Bakken her har skremt meg mange ganger, sier hun.

Veiutbedringen har vært et behov i åresvis. I 2011 fikk bygdefolket endelig et håp, da området innenfor den første krappe svingen ble satt av til å ta ut og deponere steinmasser. Massene skulle brukes i forbindelse med ombyggingen av E105 mellom Hesseng og Storskog. Men der gikk det tregere enn Lid og flere i befolkningen hadde håpet.

- Vi oppfattet det slik at det skulle gå hånd i hanske med arbeidet på E105. Men så ble det bare en kjempestor lagringsplass. Iblant var dungene så store at det nesten var verre å kjøre der enn før, sier Lid.

Hun og flere i befolkningen ga seg ikke på saken. De stilte på flere folkemøter, til den grad at de etter hvert følte seg helt avvist.

Men nå er det veiprosjektet stort sett helt ferdig, og alt som gjenstår er å gjøre ferdig brua ved Elvenes. Dermed står vegvesenet fri til å sette i gang arbeidet.

- Minimalt med forstyrrelser

Ramberg forsikrer at arbeidet i området skal medføre minimalt med forstyrrelser for de som vil forbi. Han har ikke de endelige arbeidsplanene, men ser ikke for seg at veien vil stenges om de ikke blir nødt til å sprenge noe av grunnen.

- Det er noe vi ser mens vi arbeider. Ellers blir det nok nedsatt fartsgrense i området, men det er først når veiene skal koples sammen at det kan bli tiltak som trafikklys.

Prosjektet inkluderer at en avkjørsel til det svingete området blir bevart, og tilknyttet den nye veien. Dette skal sørge for at også avkjørselen blir mer trafikksikker.

Den gamle veien skal fjernes etter arbeidet slik at naturen kan gro over området igjen. Vegvesenet mener at den nye veien også skal gjøre landskapet penere enn det er i dag, siden den bygges over områder der det er fjernet stein.

Millionkontrakt

Veikontrakten kom på omtrent 4 millioner kroner, ifølge Ramberg.

- Steinuttaket har gjort at vi kan bygge vei der på en billig måte, da vi uansett skal rydde opp og drive fjellsikring der. Vi kunne sådd gress på bakken i stedet, men nå har vi lagt til rette for bygging, sier han.

Kan se langt etter bru

Det eneste aberet for Evelyn Olsen Lid ved Ytre Lid, nå som E105 gjøres ferdig og utbedring av Kongsgamdal-svingen faktisk skjer, er at E105 ikke ble rutet på nordsiden av Svartakslavannet. Hadde det blitt bru nærmere Jakobsnes, hadde bygdebefolkningen sluppet én rasutsatt strekning.

- Men nå som det er ny bru på plass ved Elvenes, må det nok skje en revolusjon med olje eller noe annet på Jakobsnes for at vi skal få bru til bygda, sier hun.

Veiarbeidet som gjøres på fylkesvei 354 til Jakobsnes har ikke noe å gjøre med rassikring i områdene rundt. Der må fylkeskommunen prioritere midlene annerledes om det skal bli noe, melder Kaare Ramberg i vegvesenet.