Over tre dager iscenesatte kunstner Morten Traavik den kommende rettssaken mellom staten og naturvernere om hvorvidt oljeboring i Barentshavet strider mot grunnloven.

Kulissen var et amfi bygget av 190 tonn is - hvor det utspilte seg det Traavik selv omtaler som hyperteater.

Realpolitikk på scenen

Kritikerlagets pris for 2017 ble delt ut på Litteraturhuset i Oslo torsdag. Slik lyder juryens begrunnelse for vinneren;

«Styrken ved Århundrets Rettssak var at det tok en stor og realpolitisk konflikt opp i en form som pekte mot det enkelte menneskets ansvar, samtidig den lyktes i å kommunisere hva saken gjaldt på en klar og umiddelbar måte. Århundrets rettssak er et teaterprosjekt som satte sin egen agenda for en av samtidens aller mest brennende spørsmål.»

Videre skriver de:

«Prosjektet anvendte kunstneriske virkemidler, som amfiet, på en nyskapende måte som gir grunn til å tro at det vil bli ett av de viktigste referanseverkene i nyere politisk norsk scenekunst».

Saksøkt

Miljøorganisasjonene Greenpeace Norge og Natur og Ungdom har saksøkt den norske staten for å bryte Grunnlovens paragraf 112, som skal sikre framtidige generasjoner en levelig planet.

To profilerte advokater hentet inn vitner på hver sin side; miljøvernere, forskere, kulturarbeidere, en tillitsvalgt i Statoil og ordføreren i Sør-Varanger.

Sistnevnte var for øvrig den eneste inviterte politikeren som ville stille opp. Han argumenterte for å få olja opp - men ble ikke hørt. Rundt 60 prosent av publikum, som utgjorde folkedomstolen, stemte for at å prøvebore vil være i strid med Grunnloven.

Morten Traavik va for øvrig også nylig aktuell i nyhetsbildet. Han befant seg på et kulturprosjekt i Nord-Korea da landet gjennomførte sin første vellykkede atomprøvesprenging.

Grunnet det han oppfatter som en mer aggressiv og truende tone, selv fra nære samarbeidspartnere i landet, har han nå satt samarbeidet på is.