– Ser i Sør-Varanger Avis at det spekuleres i om flyet nødlandet på isen, og tippet over ved mislykket forsøk på å slepe det i land. Om dette skulle være riktig, snakker vi ikke om slutten av krigen, men en av de tidligere vintrene, skriver Rune Rautio i interessegruppen Bilder og historier fra Sør-Varanger på Facebook.

I SVA i forrige uke fortalte Petter Aule hva Per Eikjok hadde fortalt til han. Eikjok bodde rett på andre siden av fjorden under krigen og Aule, som var dykker, spurte om han kjente til flyet. Eikjok fortalte historien om nødlanding på isen.

Høsten 1944

– Her var vinteren 1941-42 den kaldeste, med mye is i Soldatbukta, men da fantes det ikke mange Dornier Do 24, og varianten i Soldatbukta (T-3) kom i
produksjon først fra oktober 1942. Av dykkerfotos vet vi at flyets taktiske kode er P7+IN, og at det derfor tilhørte Seenotstaffel 51.

Det er helt på det rene at den lå i Soldatbukta i oktober 1944, og ikke var flyvedyktig. Det meste tyder på at den ble skadet av et sovjetisk jagerfly over Varangerfjorden 12. oktober,
og det er fra denne dagen den havnet på sitt (foreløpig) siste hvilested, skriver Rautio.

Hvis noen lesere har mer informasjon om flyet, vil vi gjerne høre fra dere, send for eksempel en epost til redaksjon@sva.no.