Avisen brøt ikke god presseskikk da oppslaget om mobbesaken på Hesseng ifjor høst, i likhet med alle andre førstesider av vår avis, ble lagt ut på Facebook.
Slik Utdanningsforbundet i Finnmark ser det, burde ikke en slik førsteside ha vært lagt ut, fordi det ledet til en debatt de i sitt klagebrev til PFU mener gikk over grensen til det presseetisk uforsvarlige. Hele lærerstanden på Hesseng ble hengt ut, mener de. Og nå, etter at PFU har slått fast at nettdebatten på SVA sine Facebooksider ikke brøt god presseskikk, frykter Utdanningsforbundet at det blir fritt frem for mobbing av lærere på avisenes Facebooksider.
Det siste kan vi berolige dem med at så ikke kommer til å være tilfelle på våre sider. Personangrep og angrep som helt klart gikk over streken, ble slettet i forbindelse med Hessengsaken, og tilsvarende har skjedd også i andre saker som har vært debattert på våre sider. Slik vil det også være i fremtiden. Men vi kan selvsagt ikke garantere at verken lærerstanden eller andre grupper i samfunnet vil slippe unna ubehagelige kommentarer på Facebook. Ubehagelige utsagn er nemlig ikke det samme som utilbørlige og uakseptable utsagn.
Slik sett er det svært bra at nettopp denne saken ble innklaget for PFU. For første gang fikk dette viktige presseovervåkningsutvalget en Facebook-debatt innenfor en redaktøransvarsramme på sitt bord. Det er svært interessant for oss og for landets øvrige redaktører å få vite hvordan PFU tenker rundt denne typen umiddelbare reaksjoner, og den umiddelbare debattform sosiale medier er. Og det er ikke minst nyttig. Det gir oss som avis en god indikasjon på at vi har gjort de riktige vurderinger i denne saken. At vi tenker riktig i forhold til hva man kan si og ikke si i en umiddelbar nettdebatt.
Dette er en vanskelig balansegang, vi medgir det glatt. Fordi en person som leser noe, - og så må ta penna eller pc-en fatt for å skrive en reaksjon til en papiravis, rekker å telle mange ganger til ti,- kanskje også til hundre, før det trykkes på send-knappen. Slik er det ikke på Facebook. Det er helt klart både fordeler og ikke minst ulemper med det. Men det er også slik svært mye debatteres i våre dager. Og det må vi som medier, og ikke minst som ansvarlige redaktører forholde oss tett til, på godt og vondt.
Et hovedønske for en avisredaktør er å engasjere leserne til debatt. Å holde samfunnsengasjementet høyt, er og skal være en fanesak for en avis. Slik sett er nettet et positivt medium som der og da innbyr til nettopp engasjement og meningsbrytning. Nettet har en lavere terskel for reaksjon som raskere fanger flere til å ytre seg helt omgående enn papirmediet noensinne vil kunne. Det er svært positivt. At meningsbrytningen ikke alltid da blir like strømlinjeformet som man er vante med i avisspaltene, må vi alle lære oss å leve med. OG ikke minst håndtere. Så hjertelig takk til Utdanningsforbundet som utfordret oss på dette!