Togvisjonene gror i nord. Samferdselsministeren utreder nå mulighetene for finsk-norsk jernbane fra Rovaniemi og Kirkenes.

Finlands utenriksminister snakker allerede varmt om prosjektet. Om alt går på skinner ankommer det første toget Kirkenes i 2025.

La oss tillate oss å fantasere litt om hvordan veien dit kan gå:

Jernbanen blir tema under valgkamphøsten 2017, og utredningen blir en del av nasjonal transportplan. Norske og finske lobbyister starter arbeidet med å fortelle EU om de store økonomiske fordelene ved å flytte godstrafikk på skinner mellom kontinentet og Barentshavet.

Slik kan hele EUs indre marked kobles på den nordlige sjørute. Varer vil flyte billig, miljøvennlig og raskt mellom Kina og Europa.

Et logistikksenter i Kirkenes vil stå for all omlastning. Russland kan koble seg på en slik infrastruktur ved å kjøre gods til Kirkenes hvor det lastes om til tog for eksport til EU eller skip for transport til Kina.

Norges utenriksminister møter høsten 2017 sine svenske, finske og russiske kolleger. De avtaler at landene skal jobbe for enighet om at EU og nabolandene Finland, Norge og Russland i nord har felles interesse av at gods går med tog mellom Kirkenes og Brussel.

En omlastningsterminal som skal flytte gods mellom tog, skip og vei blir vedtatt lagt til Kirkenes nye havneområde.

I januar 2018 har arkitekter tegnet ferdig en omlastningsterminal i Kirkenes.
Fordelene ved den nye togpakken er så mange at Stortinget gir grønt lys for en anbudskonkurranse for jernbaneutbygging som knytter Finland til Barentshavet. Kostnadene kan deles landene imellom, og utgiftene blir derfor mindre for Norge.

Avtalen sikrer Norge betydelige inntekter i form av avgifter og toll hver gang et tog kjører på sporet til Kirkenes.

Norge og Kina signerer en handelsavtale som forplikter til fremtidig aktiv bruk av den nordlige sjørute. Kirkenes blir omlasting- og fortollingspunkt for flertallet av kinesiske varer som importeres til EUs indre marked.

Høsten 2018 starter anbudskonkurransen for bygging av jernbanespor. Et finsk jernbaneselskap vil stå for togtrafikken på det nye sporet.

Våren 2019 starter bygging av jernbanetraseen nord for Rovaniemi og vinteren 2020 står omlastingsterminalen i Kirkenes ferdig. Terminalen blir et knutepunkt hvor gods mellom skip, vei og tog fordeles. I 2021 starter bygging av jernbanetraseen ved Finlands grense til Norge.

Norge vinner FNs miljøpris for den reviderte Nasjonal Transportplan, som viser hvordan 70 prosent av godstransporten mellom Finnmark og sørligere landsdeler skal gå fra vei til tog fra 2026.

I august 2025 klippes den røde snoren ved Kirkenes Sentralstasjon. Norges statsminister, samferdselsminister og utenriksminister, Finlands statsminister, Kinas utenriksminister, Russlands utenriksminister og representanter for EU blir alle med på den første togturen fra Kirkenes til Rovaniemi.

I desember 2025 konkluderer Sør-Varanger kommune at året har gitt en befolkningsvekst på fire prosent.

I januar 2026 er Norge transittland nummer en for all godstransport mellom EU, Russland og Kina.

(Innlegget ble først publisert i Klassekampen)