Øst-Finnmarks befolkning trenger et nytt sykehus og etter planen skal spaden gå i jorda om ikke altfor lenge.

I forhold til dette nye sykehuset er mange kamper blitt utkjempet og mange gjenstår, dessverre. Og å kjempe for innholdet i sykehuset har befolkningen i denne delen av landet av erfaring vært forberedt på. Men å måtte kjempe for at det nye sykehuset skal få en anstendig tomtepris der det er planlagt plassert, er et paradoks knapt til å tro. Ikke bare klarer man ikke å bli enige om tomtepris i forhandlinger. Saken havnet tilogmed i skjønnsretten. Det er etter vår vurdering uverdig.

For hvem er det som eier sykehustomta idag? Ikke Staten, neida. Det er ikke AS Norge som har tenkt å berike seg på ei tomt til et fellesgode som et sykehus er. Det er tvert imot Finnmarkseiendommen (FeFo). FeFo er den innretningen som ble opprettet da finnmarkingene skulle bli herrer i eget hus, som følge av Finnmarksloven. Da er det forstemmende å høre FeFo sitt argument om at «av hensyn til å forvalte grunnen til finnmarkingenes beste, har man ikke anledning til å gi tomta bort, eller selge den til en lavere verdi.» Altså en lavere verdi enn 12,75 millioner kroner. Vi vil gjerne se den finnmarking i øynene som synes det er på sin plass å kreve 12,75 millioner kroner for ei tomt til et høyst betimelig nytt sykehus som kommer befolkningen i halve fylket til gode. Vi synes 4,9 millioner kroner, som Helse Finnmark har tilbudt seg å betale, er en anstendig pris og langt mer i tråd med prisen Sør-Varanger kommune har betalt for tomtearealene på Skytterhusfjellet, like i nærheten av der sykehuset etter planen skal bygges.

Selv om FeFo liker dårlig at den gratis sykehustomta Helse Nord er tilbudt til et nytt sykehus i Narvik overhode blir nevnt, er det overmåte vanskelig for oss å skjønne at det skulle være enklere å bryte EØS-direktiver og statlige regulativer i Narvik enn i Finnmark. Ikke minst siden FeFo nettopp er FeFo, finnmarkingenes eget forvaltningsorgan. Dersom vi virkelig er herrer i eget hus, burde det nettopp komme frem i saker som dette. Og i tomtesalg forøvrig som FeFo foretar seg. Dersom Finnmark skal ha fordeler av sin «selvstendighet» gjennom FeFo, må dette snarest også gjenspeiles i statuttene som skal regulere fremtidige tomtesalg, enten det er til sykehus, andre fellesoppgaver eller til boligtomter. Her har Fylkestinget og Sametinget en viktig oppgave. For det er de to organene som har ansvaret for hvordan FeFo skal styres.

Dersom Finmarkseiendommen er ment å skulle bidra til utviklingen av Finnmark, må man ha myndighet til nettopp det. Ikke settes til å «tyne» Finnmark selv mest mulig og dermed i stedet for eksempel bidra til at Øst-Finnmark IKKE får sitt sårt tiltrengte nye sykehus. Eller ikke får gjennomført andre viktige samfunnsoppgaver som bygging av nye skoler, for eksempel.

Hva skjønnsretten kommer frem til i denne saken er derfor også ekstra interessant.