Den siste ukens utgaver av vår avis har hatt flere saker med beskrivelser av den heldige og spesielle situasjon Kirkenes er i. Både i lokal, nasjonal og internasjonal sammenheng. Regionveisjef Torbjørn Naimak, for eksempel, snakker om en mulighetsstudie på infrastruktur som skal utarbeides i løpet av 2014. Den omfatter både vei og jernbane. Jernbane østover til Russland og Finland. Han snakker om Kirkenes havn og løsningene for den som en av de største utfordringene. Og han har helt rett.

Spørsmålet er om kommunen og revideringen av kommuneplanen klarer å få på plass all nødvendig tilrettelegging,- og ikke minst alle avklaringer som trenges for å få realisert noe som helst. Havn og vei, - ja også jernbane, - henger sammen. For å få på plass ny innfartsvei til Kirkenes, for eksempel, må man vite hvor havna og de nye industriområdene skal bygges ut. Om man skal ta de fremlagte alternative havneløsningene, Slambanken og Pulkneset steg for steg, eller bare velge en av dem, kan være helt avgjørende for om man når toget. At Staten, altså regjering og storting, følger opp med bevilgninger til dette, samtidig som også de private aktørene bidrar med sine investeringer, er det neste avgjørende skrittet. Her er den vedtatte nasjonale transportplanen dessverre heller uklar, sålenge alt det Naimak beskriver som viktig, står på NTP sin «B-liste». Altså er skjøvet ut i tid.

For hva er budskapet fra ProBarents, Statoil og CCB, alle aktører på denne ukens industriseminar i byen? «Gjør dere klare, hvis dere vil være med på olje- og gasseventyret». Erfaringer med gruveindustrien og oljeindustrien lenger sør, gjør lokale aktører ekstra godt rustet til å kunne utføre både støtte- og vedlikeholdsoppdrag for oljeindustrien. Både i vest og etterhvert i øst, inkludert Russland. Dette også i forkant av at «noe» hentes opp av havet, lyder budskapet.

Alt dette er gode signaler som gir grunn til optimisme for de som er sultne nok til å ville realisere sine muligheter. Å ruste seg for dette nå, er beinhardt arbeid. Det krever også handlekraftige lokalpolitikere som ser lengre fremover enn til neste kommunevalg.