Telefon- og mobilnettet er nødvendig og livsviktig infrastruktur. Etter fem dager uten telefon av noe slag i et større område i Finnmark, er et blekt «unnskyld» så flaut som det går an å bli.

Dessuten, den har vi hørt før. Litt for mange ganger. Dette kunne Telenor ha forhindret. Om dere hadde villet.

Strømleverandører må betale bot for ikke-levert strøm. Nå er det på tide å innføre samme ordning for ikke-levert mobil, internett og telefoni.

For dette skjer for ofte. Flere steder i fylket. Når tekniske utstyr streiker, kan det skyldes dårlig vedlikehold eller gammelt utstyr som ikke er skiftet ut. Og når det så tar lang tid å reparere, ja, til og med før reparatør kommer, tyder det på dårlig vaktordninger.

Det sparer vel Telenor sparer lønnsutgifter på?

En annen besparelse bedrifter ofte gjør, som går ut over oss kunder, er «billig lagerhold», dvs. reservedeler er ikke på lager, det er leveringstid, og lengre tid før noe kan repareres.

Oppsummert: Det lønner seg for Telenor å ta risikoen med ikke topp kvalitet på utstyr. De satser heller på tilgivelse.

Telenor beklager ulempene og «ber om forståelse for at rettingen kan ta litt tid».

Et sjekkspørsmål om et slikt utfall av telefon er akseptabel: Hvor lenge, hvor mange minutter, hadde folk i Oslo eller Trondheim tålt å være uten mobil, før konsernsjefen for Telenor ville blitt stilt til ansvar på avisenes førsteside?

Kommentarene på Facebook fra folk som er rammet, er saklige, men treffende. For først etter fem dager med feil, sier Telenor at de har sjekket saken, og forklarer at det er et brudd.

Hvorfor lar de det gå så lang tid før de i det hele tatt sender ut folk i felt og sjekker? Hvorfor fortsetter de som tar imot feilmeldinger, om å be folk «slå av og på telefonen» for å se om det kan bli bedre da?

Så lenge slike feil ikke får noen negative økonomiske konsekvenser, kan vi ikke forvente noen forbedring fra Telenor. Eller fra noen andre kommersielle leverandører, som leverer er en viktigs samfunnsmessig infrastruktur.

Kommersielle aktører tar sjeldent samfunnsanvar frivillig. De tar bare ansvar hvis de tjener på det. Eller hvis de får bot hvis de ikke leverer det de skal.

Derfor er det på tide å innføre en kostnad for ikke-levert telefoni, internett og mobildekning.