De fleste av oss er langt mer i sommer- og feriemodus enn i tanker knyttet til hvem som skal få din og min stemme på valgdagen. For ikke å si tanker rundt hvem som skal bekle de enkelte ministerpostene etter at valgresultatet er blitt klart.

Vi har ett klart og tydelig ønske i forhold til det nye Stortinget, den neste regjeringen og ikke minst i forhold til den som skal bekle utenriksministerposten, enten vedkommende blir blå, rød, rosa, grønn eller gul, for del del. Det er at de nordområdelovnader for vår region som for åtte høster siden ble lansert med brask og bram av da nyvalgt utenriksminister Jonas Gahr Støre, endelig blir fulgt opp. At Øst-Finnmark endelig kommer inn i bildet og virkelig blir satset på som det «nasjonale satsingsområdet for fremtiden» man har snakket så mye om i fest- og valgtalene, men som underveis er blitt tonet ned til «generasjonsprosjekter».

Selvsagt har det skjedd mye positivt på åtte år. Blant annet har vi fått delelinjeavtalen, som åpner for enorme muligheter for å få til bilaterale satsninger mellom Norge og Russland. Og vi har startet på veien i retning av visumfrihet med grenseboerbeviset.

Baksiden av medaljen er utslippene av svoveldioksid fra nikkelverket. At ikke Russland selv ønsker å få ryddet opp i en slik sak, når Nikel by og forurensningen fra verket der er det første nordmenn som reiser inn til landet over Storskog møter, er vanskelig for oss på norsk side å forstå. Nikel er ikke «det sanne» bildet av Russland, selv om byen er aldri så mye nettopp et bilde av Russland.

På samme måte kan russiske reisende inn til Norge ikke forstå at Storskog grensepasseringssted fortsatt må være en så stor flaskehals. Flaskehalsen er så stor nå at mange ser ut til heller å ta utenlandsturen til Finland, der alt er mye bedre lagt til rette for å ta imot den sterkt økende grensetrafikken fra Russland.

Derfor haster det enormt å komme igang med byggingen av ny grensestasjon på Storskog. Med planene for nybygget klare, og byggingen av ny E 105 i skarp rute, også for hvordan veien skal gå til og rundt Storskog, er det for oss her nord ganske underlig at ikke de to prosjektene samkjøres fullt og helt. Det må da være et viktig poeng at både vei og bygg kan stå ferdig mest mulig samtidig. Og bli tatt i bruk fra samme dato. Den første muligheten til å få dette til lot sittende regjering glippe da de sørget for flertall for årets statsbudsjett. Å få dette med på statsbudsjettet for 2014 er derfor uhyre viktig.

At verken den nye grensestasjonen eller flyplassutvidelsen på Kirkenes lufthavn kommer i gang i år, holder viktig utvikling av Sør-Varanger og Øst-Finnmark nede. Det hjelper heller ikke på at det ikke er avsatt midler til å begynne utbyggingen av nye havneområder.

Utfordringene er mange for de partier/ regjeringskonstellasjoner som skal styre nordområdepolitikken videre. Det store spørsmålet er hvem av regjeringsalternativene som har viljen og gjennomføringsevnen.