Både i år og tidligere sommersesonger har problematikken om parkering av bobiler på Hurtigrutekaia. At turister gis mulighet til gratis nattparkering på kaia har blant annet irritert innehaveren av Kirkenes camping i Maggadalen.

Det er forsåvidt ikke vanskelig å forstå - siden det går ut over trafikken og omsetningen. Men det er likevel neppe den beste løsningen å bare nøye seg med et parkering forbudt-skilt, og tvinge folk flere kilometer ut av byen. Campingen er nå uansett ute for salg, og er forsåvidt åpen, men ikke med noen nye satsinger i sikte.

Og dersom eiendommen blir solgt, står bobilturistene igjen uten noe tilbud. Det bør gå an, som turistgründer Hans Hatle foreslår, å finne en løsning som alle kan tjene på. For det det står fullt av bobiler på Hurtigrutekaia uten at vi vet hvor vi skal gjøre av dem, er jo egentlig et luksusproblem.

For da har de jo allerede funnet veien til Sør-Varanger - og ikke snudd et sted på veien.
Det sies at bobilturister er lite innbringende fordi de har med seg alt selv. Og det er mulig hver av dem ikke legger igjen like mye som en kinesisk snøhotellgjest, eller en vanlig hotellgjest for den saks skyld.

Men vi tror folk er villige til å bruke penger bare Kirkenes kan tilby gode løsninger.
Og ikke minst fleksibilitet og valgfrihet. Hvis campingen eller en annen aktør kan drive utleie av plasser også i sentrum. Og med parkering med strøm, eventuelt et kjøkken- og toalettanlegg for noen titalls bobiler i døgnet, er det nødt til å å være en del å hente.

Gjerne også med enkel booking via nett og app. Kanskje på Hurtigrutekaia, eller en annen egnet plass.

For jo flere turister som besøker byen, jo mer drypper det også på resten av næringslivet. Selv om bobilfolket kanskje har kjøpt med ølen og grillmaten sin fra Finland.

Å presse folk bort er uansett neppe et grep som bygger Sør-Varanger som en turistkommune.