Og det til to kjørefelt på tilsammen seks meter, pluss en meter fortau i tillegg. Prislapp; 8,5 millioner kroner. I perioden siden 2006 har denne saken vært gjennom mange runder i Sør-Varanger kommune, inkludert et forslag om kun å utvide med ei gangbru i tillegg til dagens ene kjørefelt. At kommunestyret til slutt valgte to kjørebaner, pluss fortau, er etter vår mening aldeles utmerket. Og om etpar måneder,- i juni 2013, kan det endelig bli byggestart for bruutvidelsen. Dersom utvalg for plan- og samferdsel på mandag strør sand på innstillingen fra fagetaten. Og dersom prosjekteringen av utvidelsen blir ferdig som planlagt.

Trafikken til og fra Sandnesdalen er uten tvil betydelig større idag enn den var da brua over Langfjorden i sin tid kom på plass. Behovet for bru akkurat her tvang seg først frem da kirkegården på den andre siden av fjorden ble kommunens hovedkirkegård. Tidligere var det båt om sommeren og isen om vinteren som styrte eventuelle begravelser og annen ferdsel til Sandnes kirkegård og til Sandnesdalen forøvrig.

For å si det litt flåsete så var det neppe den bibelske historien om det trange nåløyet til himmelrik som var årsaken til at brua, som sikret god tilgang til kirkegården året rundt, ble bygget med kun en kjørebane. Tvert imot var det trang kommuneøkonomi, den gang som nå, som styrte byggeomfanget. Fornuftig nok fundamenterte man i det minste for to kjørebaner den gangen og nå skal brua utvides. Fordi behovet lenge har vært til stede. Trafikksikkerheten, både for kjørende og ikke minst for gående, har veid tungt. Det har også fremtidens behov. Fordi trafikkbildet vil endre seg ytterligere i årene som kommer.

Kirkegårdens behov er bare en liten, men likevel viktig del av ferdsels- og trafikkbildet. Besøket der har økt betydelig siden Sandnes ble hovedkirkegård. Ikke bare fordi stadig flere naturlig nok får sitt siste hvilested akkurat der, men fordi pårørende, familie og venner idag er mye flinkere til å besøke kirkegårdene enn det som var vanlig før. Minnet om et kjært familiemedlem stopper ikke i det offentlige rom med begravelsen og et gravlys hver julaften. Det tas vare på, blant annet på kirkegården, året rundt.

Sandnesdalen er også blitt et yndet friluftsområde hele året for stadig flere, takket være brua. Barnefamilier på tur, turgåere med og uten hund, fiskere, badere og «treningsfreaker» om hverandre. Et hestesenter og en ridehall har bidratt til økt trafikk. Barents Safari har deler av sin virksomhet med utgangspunkt i samme område, og nå skal også Gabba flytte sin helårsvirksomhet fra Kirkenes og til området Jentoftbukta. Det er drift i Sundquist sitt grustak, som utløser et betydelig antall lastebilpasseringer på dagtid. Det er ingen tvil; utvidelsen kommer i grevens tid!