- Jeg forstår at det ligger en risiko for både hoteller og flyselskaper å investere i en turistutvikling som kan være usikker. Det er store investeringer som skal gjøres, og det gjør man ikke uten å vite at turistene kommer. Samtidig kommer ikke turistene hvis det ikke går fly og det ikke er sengeplasser. Derfor er situasjonen litt som høna og egget, men noen må tørre å satse først, sier Brandshaug.

Les også: Snøhotellet er allerede for lite

Spennende utvikling

Hun sier at man i Sør-Varanger må fortsette å utvikle turistnæringen og skape store arrangementer som Kirkeneskonferansen og Barents Spektakel.

- På den måten kan man overbevise hoteller og flyselskaper at vi har noe å satse på. Dette er noe man må utvikle over tid framover, og det finnes allerede flere spennende prosjekter der man ser på hvordan man skal utvikle turistnæringa. Et av dem er en masterplan der man ser på konkrete tiltak lokalt, og et annet er et Interreg-prosjekt der man blant annet ser på logistikk mellom Norge og Finland. En flyforbindelse her i nord vil være veldig spennende, sier Brandshaug.

Stort potensial

- Turistnæringen er veldig stor i Sør-Varanger, og gir mange ringvirkninger til resten av næringslivet som folk kanskje ikke ser. Samtidig har turismen et enormt utviklingpotensial, og det ryktes at det er hoteller som er interessert i Kirkenes, men uten at jeg vet noe konkret om dette, sier hun.

Hun har heller ikke noen tro på at Hurtigruten vil legge ned Kirkenes som ankomststed.

- Jeg tror at Kirkenes er en så lukrativ destinasjon for hurtigruta at de nok heller vil satse enn å legge ned, sier hun.

- Når det gjelder charterfly har vi en annen problematikk som handler om de fysiske begrensningene på flyplassen, spesielt om vinteren, sier Brandshaug.

Les mer om utfordringer for turistnæringen i papiravisa!